Lekcja 9: Dlaczego wierzymy tekstowi? Krótka analiza pewnego tytułu
Podcast: Play in new window | Download (Duration: 19:43 — 20.7MB)
Zapraszam na lekcję 9.
Zaczynam ją stwierdzeniem, że autorzy lubią być czytani. Lubią też, jeśli im się wierzy i myśli tak samo jak oni. (To zresztą pragnienie nie tylko autorów tekstów, ale każdego człowieka). Przy tworzeniu książek, artykułów, postów sięgają więc po różne narzędzia, by tekst uwiarygodnić w oczach czytelnika. Warto od czasu do czasu podejrzeć warsztat pisarski i spojrzeć bliżej na proces powstawania tekstu oraz tego, jak oddziałuje na czytelnika. Przy czym wszystkie wymienione niżej narzędzia mogą też wywołać odwrotny skutek – brak wiary w postawione tezy. Dlatego wzięłam na warsztat analityczny tekst z pewnego bloga popularnonaukowego (który cenię mimo wszystko) i przyglądam się, co zrobił autor, żebyśmy uwierzyli w to, co napisał.
W tym odcinku:
- przyglądam się słowom, jakie zostały użyte i jaki wywołują efekt;
- sprawdzam, do jakich źródeł odwoływał się autor, a jakie pomijał;
- pokazuje, jak odpowiednia kompozycja tekstu prowadzi do wiary w postawione tezy;
- zwracam uwagę na tytuł, który ustawia cały odbiór.
Jeśli chcesz przeczytać to, o czym mówiłam, sprawdzić bibliografię, z jakiej korzystałam, zajrzyj do artykułu, na podstawie którego powstał ten odcinek:
Podcastu JAK ZACHWYCA? można słuchać na tej stronie oraz na platformach: